Posted by : Unknown Selasa, 23 April 2013

Berikut ini adalah fungsi-fungsi dari beberapa koponen dalam PC komputer :

1. Mother Board
      Mother Board atau yang disebut juga papan sirkuit yang berfungsi sebagai tempat berlalu lalangnya data. Motherboard menghubungkan semua peralatan komputer dan membuatnya bekerja sama sehingga komputer berjalan dengan lancar.

2.  Processor
     Fungsi Processor ialah untuk memproses data yang diterima dari masukan (input), seterusnya akan menghasilkan keluaran (output). Semasa kerja memproses data tersebut, processor juga akan senantiasa berhubung dengan komponen komputer yang lain, terutamanya hard disk dan ram. Ia juga digambarkan sebagai "otak" kepada komputer dimana setiap data aka melalui processor bagi menghasilkan keluaran (output) yang sepatutnya. Sesuai dengan fungsi processor, ia juga dikenali sebagai Central Processing Unit atau singkat nya CPU.

3. Power Supply
      Fungsi dari Power Supply adalah berfungsi untuk menghantarkan aruslistrik sebagai pengontrol besarnya voltasi yang masuk ke komputer.

4. Heat sink
     Fungsi dari Heat sink adalah untuk mendinginkan Processor (otak komputer)

5. VGA
     Fungsi utama dari VGA (vide graphic adapter) komponen ini ialah untuk memproses segala yang berhubungan dengan grafis atau tampilan dari sistem operasi (Windows, Linux etc) untuk ditampilkan kembali ke layar monitor anda

6. RAM
     Fungsi dari RAM adalah untuk menyimpan data sementara

7. Harddisk
     Fungsi Harddisk adalah untuk menyimpan data utama komputer

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Welcome to My Blog

Popular Post

Blogger templates

Diberdayakan oleh Blogger.

- Copyright © Multi Media -Robotic Notes- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -